SZABADI ISTVÁN
a Mi Hazánk Mozgalom pártigazgatója
és országgyűlési képviselője

Parlamenti munkáim

T/7959 Az online csalások elleni fellépés érdekében szükséges törvények és egyéb büntetőjogi tárgyú törvények módosításáról

24.11.05, vezérszónoki felszólalás

SZABADI ISTVÁN, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő, „Az online csalások elleni fellépés érdekében szükséges törvények és egyéb büntetőjogi tárgyú törvények módosításáról” néven benyújtott törvénymódosító javaslat az elnevezése ellenére a tárgyhoz nem kapcsolódó javaslatokat is tartalmazó salátatörvény, ezért nem lehet róla általánosan, egyben értékítéletet mondani. Vannak benne előremutató javaslatok, mint például a büntetés-végrehajtási rendszer biztonságosabbá tételéről szóló rész, ugyanakkor két terület komoly aggályokat vet fel.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az egyik: a büntetés-végrehajtási intézményekben a kapcsolattartók, látogatók részére a beléptetésnél bevezetésre kerülő automatizált számítógépes hang- és képmás-azonosító rendszer kapcsán  amely körözött személy adatbázisával összekötve szűri majd a belépőket  felmerül, és bízunk benne, és csak remélni tudjuk, hogy nem a rogáni digitális állampolgárság, azaz a kommunista Kína disztópiáját idéző, robotizált közterületi megfigyelő- és azonosító rendszer tesztje és egyben főpróbája lehet.

A második ilyen: a természetes és jogi személyek banki pénzforgalmi adatainak rendőrség általi lekéréséhez eddig minden esetben az ügyészség jóváhagyására volt szükség. Ezen változtat a jelenlegi törvényjavaslat azzal, hogy a törvény hatálybalépését követően ezen adatok bizonyos köre elérhetővé válik a rendőrség számára ügyészségi kontroll nélkül is. A magánszemélyek pénzügyi és bankszámlaadatai a pénzmosás és terrorizmus elleni küzdelem palástja alatt már most is átjáróházként férhetőek hozzá a kormányszervek és a hatóságok számára; az adóhatóság és a végrehajtók pedig szabadon fosztogathatják az emberek digitális pénztárcáját akkor is, ha maga az erre okot adó alapügy még rendezetlen jogvita tárgya. Ez egy rendkívül sérülékeny terület, ahol az emberek még kiszolgáltatottabbá válnak, mint ahogy eddig voltak. Ha csak ezt az egyetlenegy ügyet tekintjük, már akkor is elfogadhatatlanná válik ez a salátatörvény.

A Mi Hazánk Mozgalom nem tartja elfogadhatónak, hogy a rendőrség hozzáférést kapjon ezen adatokhoz ügyészségi kontroll mellőzésével, tovább gyengítve a magántitok védelmét szolgáló garanciarendszert.

A javaslat egyetlen valós indoka talán az lehet, hogy a rendőrség és az ügyészség közötti kommunikáció bürokratikus és lassú, ezért a számlaadatok közvetlen lehívhatósága nyilván növeli a rendőrség bűnfelderítő és bűncselekménnyel okozott károkat elhárító munkájának eredményességét, de ezekre a problémákra nem jelent valódi megoldást ez a javaslat, hanem a büntetőeljárásban részt vevő szervek közötti bürokratikus kommunikációs akadályokat kellene felszámolni. A megfelelően kikényszerített és rövid határidők bevezetése és betartása lenne a megoldás, ami jelen pillanatban tapasztalati szinten mutatja, hogy ez nem így működik. Talán így lehetne elkerülni azt a jogos közfelháborodást, amit például az 5-10 évig tartó és végül az időmúlásra tekintettel aránytalanul enyhe ítélettel befejeződő büntetőeljárások generálnak a társadalomban.

A garanciákat illetően pedig akár a bv-intézmények tekintetében is komoly aggályok merülnek fel, ezért arra kérem szintén az előterjesztőt, hogy át kell gondolni ezt a törvényjavaslatot, mert így, ebben a formájában, akár a megfelelő garanciák hiányában is, nehezen elfogadható. Köszönöm szépen a figyelmet.