I/8332 Miért nem hajlandó engedni a Kormány a saját hasznából az üzemanyagárak tekintetében?
24.11.05, elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
SZABADI ISTVÁN (Mi Hazánk): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! A kormány nem változtat a jól bevált módszerein. Úgy tűnik, a kormánynak kedvenc eszköze a fenyegetőzés és a zsarolás, a benzinárstop után ugyanis ismét a piaci folyamatokat felrúgva csikart ki árcsökkentést a benzinkutaktól. Április 24-én Nagy Márton miniszter úr megzsarolta a benzinkutak üzemeltetőit, miszerint ha két héten belül nem csökkentik az árakat a régiós átlagnak megfelelően, a kormány beavatkozik az üzemanyagárakba. Azóta az átlagszámítás homályos módszertana miatt módosításra kényszerültek, mivel miniszterelnök úr május 3-án tett bejelentése alapján a hazai benzinárakat a régiós átlag helyett a szomszédos országok átlagához kell mérni.
A Mi Hazánk Mozgalom a kormányzati intézkedéseket álszent színjátéknak tartja. Álláspontunk szerint érdemi és jelentős árcsökkenést az üzemanyagok adóterheinek és a MOL nyereségének csökkentésével, továbbá a MOL-nak nyújtott kormányzati kedvezmények felülvizsgálatával lehetne elérni, amire bőven lenne mozgástér.
A kormány január 1-jével jóval az EU által elvárt minimumszint fölött szabta meg az üzemanyagok jövedéki adóját, ami a magyar családoknak éves szinten nagyságrendileg most figyeljenek, tisztelt képviselőtársaim! több mint 123 milliárd forint indokolatlan kiadást jelentett, s emellett a 27 százalékos magyar áfa is kirívóan magas. A kiskereskedelmi különadóval és egyéb fizetési kötelezettséggel együtt az üzemanyagok kiskereskedelmi árának közel felét a különféle állami elvonások teszik ki.
A Mi Hazánk Mozgalom évek óta következetesen kéri azt is, hogy az adót ne adóztassa a kormány, ne terhelje a jövedéki adót áfafizetési kötelezettség. Gulyás Gergely miniszter úr nyilatkozata szerint azonban a költségvetés helyzete ezt nem teszi lehetővé, az üzemanyagokat terhelő adók mérséklése nem időszerű, amivel gyakorlatilag elismerte, hogy üres az államkassza.
(15.10)
A Mol 2022-ben az ársapka mellett is jelentős extraprofitot ért el az Ural-Brent olaj árkülönbségének köszönhetően, ennek ellenére tavaly nyáron egy rendelettel a Molt terhelő különadó mértékét 2024-re 2,8 százalékról 1 százalékra csökkentették. A 2023. üzleti év után a Mol közgyűlésén 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntöttek, ebből 20 milliárd forint a magyar állammal közösen alapított MOL-Új Európa Alapítványhoz került.
A Mi Hazánk Mozgalom az üzemanyagárak érdemi csökkentését nem a kiskereskedőktől, hanem az adóterhek mérséklésével a kormánytól várja. Továbbá álláspontunk szerint a Mol óriási nyereségét a nagykereskedelmi árak csökkentésére kellene átcsoportosítani.
Kérem a tisztelt államtitkár úr válaszát azzal kapcsolatban, hogy a magyar családok megvédése érdekében miért nem hajlandó a kormány érdemi intézkedéseket tenni az üzemanyagárak jelentős csökkentése érdekében, miért nem enged a saját hasznából? Várom szíves válaszát. Köszönöm szépen. (Taps a Mi Hazánk soraiban.)